5 iun. 2011

Igiena orala in termeni naturisti

Bunicii nostri, strabunicii, stra-strabunicii si asa mai departe nu aveau pasta si periuta de dinti, nu foloseau apa de gura sau ata dentara si pun pariu ca nici nu prea se duceau la dentist…si totusi nu tin minte ca sa-mi fi vazut bunicii cu probleme dentare, cu carii si dureri, probleme cu care azi ne confruntam de la varste fragede.

Poate ca nu aveau ei facilitatile de care dispunem astazi insa, spre deosebire de noi, ei mancau numai lucruri sanatoase, rosia si ceapa culese din gradina, laptele proaspat muls de la capra si branza inchegata de bunica, oul luat direct din cuibar, carne de la animale crescute, dupa cum am spune azi, in mod ecologic si tot asa…pe langa asta, ei mai mestecau ceara ca sa le curete dintii (de la fagurii dulci si buni pe care ni-i aducea vecina care se ingrijea de proprii stupi), precum si propolis…


Noi azi: zi de zi dam nas in nas cu fast food-urile, dulciurile atat de putin naturale umplu rafturile magazinelor imbiindu-ne cu grasimi nesanatoase si muuult zahar, sucurile nu mai sunt demult precum compotul bunicii sau o portocala proaspat stoarsa iar foarte multi copiii se indreapta spre toate astea uitand ce inseamna sa savurezi un fruct ca si desert…asta nu ne afecteaza numai sanatatea si igiena orala ci si intregul organism, cu efecte resimtite la toate nivelele.

Oricum ar fi vremurile in care traim si obiceiurile pe care le-am capatat, eu vreau sa va propun cateva retete naturale de ingirjire a cavitatii bucale ca o alternativa la produsele gasite in comert.

In primul rand puteti recurge si voi la metodele bunicilor, mestecand din cand in cand ceara sau propolis (3-10 grame de propolis)…atentie la alergiile la produsele apicole. Propolisul este cunoscu drept unul dintre cei mai puternici antibiotici naturali, un adevarat panaceu cu intrebuintari multiple pentru sanatate, de la alopecie, gastrite sau rani pana la ceea ce ne intereseaza pe noi acum, afte, herpes, stomatite si sanatatea cavitatii bucale in general.

Pentru a va prepara o apa de gura aveti nevoie de:

  • apa distilata
  • plante uscate de menta, busuioc, salvie, cimbru
  • tinctura de propolis
  • ulei esential de tea tree/menta/eucalipt/lavanda sau ce preferati voi (favoritul meu este tea tree deoarece este antimicrobian)
Din plante si apa distilata se face o infuzie concentrata sau un decoct dupa care se adauga cate 10 picaturi de tinctura de propolis si 5 picaturi de ulei esential pentru fiecare 150 ml de lichid. Nici nu v-as sfatui sa faceti mai mult de atat, pentru a-i asigura prospetimea.

Daca va doare o masea puteti inmuia o bucata de vata sau tifon in tictura de propolis si aplica pe locul afectat.

Drept inlocuitor pentru pasta de dinti am incercat mai multe variante.

O metoda adoptata de unele persoane este sapunul pentru dinti despre care, dupa ce i-am citit compozitia, mi-am dat seama ca nu se deosebeste de un sapun obisnuit preparat de mine asa ca am incercat…mi-am frecat putin periuta de sapun si apoi m-am spalat in mod obisnuit, multa spuma, toate cele insa am intampinat o maaaaare problema…GUSTUL! Era oribil de tot!!! Concluzionand deci ca asta nu este metoda potrivita pentru mine, am mai incercat si altele.

Multi dintre voi poate stiti doua produse cate se poate de obisnuite pentru curatat si albit dintii: sarea si bicarbonatul de sodiu. Pe baza acestora se poate prepara foarte usor un praf pentru dinti, adaugand inca un ingredient foarte benefic, argila: atrage si neutralizeaza toxinele, cicatrizeaza, este antiseptica si are efect de reminelarizare datorita multitudinii de minerale continute.


Compozitia deci, e cat se poate de simpla:
  • bicarbonat de sodiu
  • argila
  • sare (eu am renuntat la ea dupa un timp pentru ca, desi dezinfecteaza, cam ustura daca ai afte sau alte leziuni cat de micute…mie cel mai des mi se intampla sa imi musc obrazul)
  • cateva picaturi de ulei esential de tea tree, menta etc
  • un alte adaos pentru albirea dintilor ar putea fi coaja de lamaie rasnita foarte fin
Dupa cum ati observat poate, am prostul obicei de a nu da de fiecare data cantitati exacte, asta pentru ca aproape niciodata nu masor nimic, prin urmare, proportiile si le stabileste fiecare dupa gust…la propriu!

Daca vreti sa transformati acest praf intr-o pasta de dinti, incorporati amestecul in glicerina vegetala desi glicerina este un produs destul de controversat in igiena orala.

Motivul este urmatorul: unele parti sustin ca glicerina acopera dintii cu un filum care nu le permite acestora remineralizarea smaltului ceea ce duce treptat la degradarea lor.


Pe de alta parte, glicerina este solubila de apa deci nu as fi logic sa ramana pe dinti, mai ales daca te periezi si clatesti. In plus, remineralizarea dintilor cred ca se realizeaza mai degraba in urma alimentatiei noastre decat in urma substantelor pe care le aplicam pe dinti.

Prin urmare, decideti voi singuri daca folositi si glicerina sau nu.

1 comentarii:

Anonim spunea...

Pentru o igiena corecta a dintilor si a cavitatii bucale ar trebui, pe langa adoptarea unei alimentatii sanatoase, sa se utilizeze nu numai pasta si periuta de dinti ci si apa de gura si ata dentara - deoarece fiecare dinre acestea are rolul sau. Produsele Spry -Xlear indulcite exclusiv cu xylitol ( un indulcitor natural cu proprietati antibacteriene si antifungice) sunt foarte potrivite pentru mentinerea igienei atat pentru adulti cat si pentru copii (in aceasta gama exist geluri de gingii pentru bebelusi care nu au nicio contraindicatie si nu provoaca efecte nedorite in cazul in care sunt inghitite)

Trimiteți un comentariu